HET
MYSTERIE VAN DE “CRYSTAL SKULLS”
ONTRAFELD?
Indiana
Jones is voor filmliefhebbers het voorbeeld van de klassieke
avonturier. Hij zoekt, vindt, verliest en wint mysterieuze schatten
uit een ver verleden. De vierde film heeft de Midden-Amerikaanse
kristallen schedels als onderwerp. Over deze schedels doen veel
verhalen de ronde. Sommigen geloven dat de schedels door
buitenaardsen zijn achtergelaten of door de bewoners van Atlantis
zijn gebruikt. Het zouden giften van de Maya's aan hun goden kunnen
zijn. De schedels bevatten volgens sommigen informatie, die op het
juiste moment zal worden onthuld. In de New Agebeweging zijn de
schedels een belangrijk middel voor channeling of om mee te
mediteren.
De
schedels zijn gemaakt uit een stuk kwartskristal. Ze zijn van
uitzonderlijke kwaliteit, de allereersten tenminste; nu worden ze bij
de tienduizenden machinaal geproduceerd, en anatomisch tot in de
details perfect. Er gaat een magnetiserende werking van uit. De
gedachte aan een computer lijkt logisch als je weet dat
kwartskristallen in computers voor de opslag van data worden
gebruikt.
De
Amerikaan Frederick Mitchell Hedges heeft model gestaan voor Indiana
Jones. Hij was in de beginjaren van de vorige eeuw de
gentleman/avonturier/schatzoeker, die met een entourage van adellijke
en rijke dames, door Midden-Amerika trok. Hij schrok er niet voor
terug om de topper van Mayapiramides op te blazen, om uit te vinden,
of er een graf, en dus schatten, verborgen was. Het ging hem om de
objecten, die hij vond en kon verkopen. Zijn vondsten smokkelde hij
het land uit. Daaronder was, volgens zijn, geadopteerde, dochter
Anna, ook een kristallen schedel. Deze was in 1924 (of daaromtrent)
door haarzelf, nota bene op haar verjaardag, in Brits Honduras (het
huidige Belize) gevonden. Zij zag een schittering in het puin, ging
op onderzoek uit en vond de schedel. De onderkaak werd drie maanden
later gevonden. In andere verhalen, laat ze zich aan een touw in een
spelonk zakken. Dit blijkt een soort heiligdom te zijn. De schedel,
die ze daar aantreft, neemt ze mee naar boven. Ook hier variëren de
verhalen in de loop der jaren. Mitchell Hedges geeft er geen
ruchtbaarheid aan. Het is zijn dochter Anna, die in de 60er jaren de
publiciteit zoekt. Ze noemt de schedel “the skull of Doom”
en beweert dat de schedel duizenden jaren oud is. De schedel zou
onderdeel uitmaken van in totaal 13 schedels. Deze schedels, mits
gevonden, zouden op 21 december 2012, worden geactiveerd om de wereld
redden. Deze datum is de laatste van de bekende Maya-kalender en
volgens sommigen een moment van grote verandering. Tot op heden zijn
er 8 schedels gelokaliseerd en er wordt driftig naar de ontbrekende
gezocht.
Voordat
Anna de door haar gevonden schedel presenteerde, waren er al
kristallen schedels bekend. Eind 19e eeuw schaften het British Museum
en een museum in Parijs elk een kristallen schedel aan, via een
zekere Bogan; een bekende (en berucht) Franse antiquair. Ook deze
zijn prachtig en net als op de “skull of Doom” is het
oppervlak zo glad, dat het niet door werktuigen lijkt bewerkt.
Maya-families zouden gedurende 300 jaren, met zand en grit met de
hand de schedels vorm hebben gegeven. Tijdens dit proces, zou de
informatie-overdracht hebben plaatsgevonden. De schedels bevatten, in
deze theorie, alle wijsheid van de Mayabeschaving, die verwant is aan
Atlantis..
De
techniek schrijdt verder en met de presentatie van de Amerikaanse
schedel, barstte de discussie over de echtheid in volle hevigheid
los. In de afgelopen 20 jaar zijn de schedels uit Londen en Parijs
met de modernste technieken onderzocht. Microscopen onthulden, dat de
schedels TOCH machinaal geproduceerd waren. De techniek was echter
pas in de 19e eeuw beschikbaar. Conclusie: de schedels zijn 19e
eeuwse vervalsingen.
De
echtgenoot van de, overleden, Anna, Bill Homan, die de schedel
heeft geërfd, stemde uiteindelijk toe in een onderzoek naar de
“skull of Doom”. Ook hier onthulden de electronische microscopen
de machinale bewerking van het kristal. Uit documenten bleek, dat
Mitchell Hedges in Londen de schedel in onderpand heeft gegeven en
zelfs wilde verkopen. Uiteindelijk kocht hij de schedel voor 400
dollar terug. De avonturier was ook regelmatig in Parijs te vinden en
kende de antiquair, die de andere schedels had verkocht. Conclusie:
ook de “skull of doom” is in de 19e eeuw machinaal
geproduceerd en als vervalsing op de markt gebracht.
Maar
de aanhangers van de oeroude krachten en betekenis van de schedels
leggen zich niet bij deze argumenten neer. Gevoed door Maya-legendes
en Mayacultuur, de tempels wemelen van de doodshoofden, accepteren ze
dat de schedels met verfijnde technieken zijn gemaakt. Dit zegt
evenwel niets over de ouderdom. Kwartskristal kan niet worden
gedateerd. De schedels zouden duizenden jaren oud kunnen zetten.
Kristallen groeien en daaraan kan men tegenwoordig, met verfijnde
apparatuur, zien, waar de steen vandaan komt. De “skull of Doom”
kwam uit Madagaskar en dit leverde in de 19e eeuw kwartskristal aan
Frankrijk! Het andere kamp is niet uit het veld geslagen. Er was, zo
stellen ze, sprake van een Mondiale Atlantische beschaving.
Wereldwijde handel was toen gewoon. Op deze wijze was het kristal uit
Madagaskar of Brazilië in Midden-Amerika beland. Deze Atlantische
beschaving ging ten onder, maar de Maya's overleefden het en met hen
de magische kristallen schedels.
Mitchell
Hedges hield geen logboek bij van zijn opgravingen en vondsten. Nog
steeds is het volstrekt onduidelijk waar de “skull of doom”
is gevonden. Heeft Anna Mitchell Hedges, aangemoedigd door haar
partner alles verzonnen en slim ingespeeld op de behoeften aan dit
soort magische objecten?
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage